Yaşam Notlarım'a Hoş Geldiniz.



24 Aralık 2014 Çarşamba

Eğitim Sistemi (sil baştan)

Kendim, ardımdan kardeşim ve sonra kuzenim okullandık, okuduk, sınavlara girdik, mezun olduk, bu süreçlerde eğitim sistemi trilyon kez değişti, halen de değişiyor. 90 yıldır, ideal, çağdaş eğitim sistemini bir türlü bul(a)mayan yöneticilerimizi takdir etmemek elde değil.

Geçenlerde, biliyorsunuz iki önemli tartışma vardı, "anaokulunda din eğitimi" ve "eski yazı"nın öğretilmesi. Bence hiç de öncelikli (ve hatta gerekli) olmayan bu iki eğitim başlığına, böyle düşünme sebeplerime girmeksizin, kendimce önemli gördüğüm iki ana eğitim başlığına deyinmek istiyorum.

1) Evrensel Değerler Eğitimi :  Herhangi bir dine, dile, ırka ait ve bağlı kalmaksızın, milyon yıl öncesi ve milyon yıl sonrası asla tartışamayacağımız, her bir insan evladının sahip olması gereken temel değerler nedir, bunlara sahip olmanın faydaları nelerdir, yoklukları halinde insanlığı ne gibi felaketler bekler? Mesela,

Sevgi; sadece bir başka kişiye karşı değil, hayvana, bitkiye, hobilere, sanata karşı duyulan sempati, ilgi, merak, sonu gelmeyen istek.... Sevmek güzeldir, sevmeyince sevilmezsin, mutlu olmazsın, mutlu edemezsin....

Saygı; sadece senin gibi olana değil, kendin dışındaki herkese-herşeye değer vermek. Sanki son kez görüyormuş, son kez kullanıyormuşçasına özenmek, korumak, geliştirmek.

Doğruluk; "yalancıyı dokuz köyden kovarlar" deyimi yaygınlaşana kadar sürdürülmesi gereken bir eğitim alt başlığı. Güneş her zaman doğar, en karanlık perdeleri de örtsen, eline alıp siyaha da boyasan camları, doğru her zaman kazanacaktır. Doğru yoldan şaşmak, beşeri hayatı sona erdirir, huzur, sevgi ve saygı bırakmaz. Bir nevi tuz ruhudur. Ruhlarımızı alır götürür.

Yardımlaşma; sadece senden olana değil, yaşayan herşeye yardım. Susuz kalmış bir çiçeği sulamak, kuşlar için cama ekmek koymak, karşıdan karşıya geçen bir kimseye yol vermek, tüketebileceğinden fazla olan herşeyi olmayana, herhangi bir karşılık beklemeksizin öylesine ve hiç ardına bakmadan verebilmek.

Empati; sana nasıl davranılmasını istiyorsan öyle davranmalısın. Açken doyurulmak, yanlızken aranmak, iş yükü altında ezilirken destek görmek, hak ettiğin ücreti almak, ağaçları- çiçekleri koparmamak, kesmemek vs. Evrensel adaleti sağlayacak bir alt başlık bu.

Hoşgörü; hata ve yanlışları düzeltmek, senin gibi olmayanı kabul edebilmek. İnsanoğlunun, evrendeki diğer tüm canlılarla ahenk içinde yaşaması için gerekli temel değerlerden biri.

Adalet; yukarıdaki evrensel değerlere bağlı ve uygun, herkes için aynı düzeyde, gecikmeyen, hakkaniyetli adalet.

Kardeşlik; yaşayan her canlı birbirinden farklıdır. Önemli olan farklılıkları değil, benzerlikleri vurgulayıp, ön plana çıkarmak ve ahengi sağlamaktır. Sürüden ayrılanı kurt kapar, ama bu durumda kurta da kızamayız, malum açken yiyecek tabii :)

....(istediğimiz kadar çoğaltabiliriz)............

2) Temel Beceriler Eğitimi : Bugün olsa "beni alın" diyeceğim, eğitim hayatım boyunca eksikliğini hissettiğim bir eğitim başlığı. Fiziksel mazeretler hariç herkese, eşit olarak verilmeli.

Yemek pişirme; bireyin kendisi ve birlikte yaşadığı kimseler için gerekli olacak temel yemekleri pişirme. 

Tamirat; basit tesisat, izolasyon, boya gibi işlerin öğrenilmesi.  

Ekonomi; bütçe nasıl yapılır, gelir-gider nasıl ayarlanır, nasıl tasarruf edilir?

Sağlık; ilk yardım, gerekli aşılar neler, ateş nasıl ölçülür ve düşürülür, ana hastalıkların belirtileri nelerdir?

Spor ve müzik; temel jimnastik, ülke ve dünya temel müzik bilgileri.

Dikiş; düğme, sökük vs dikilmesi, lastik değiştirmek vs temel terzilik.

Bahçecilik; temel bahçe bilgileri. Çiçek nasıl yetiştirilir, ağaç nasıl budanır, sebze-meyve nasıl yetiştirilir?

Hijyen; hem şahsi hem de ev/bahçe/araba temizliği açısından.

......(biraz daha düşünsek daha neler çıkar kim bilir)............

*** Ve bir ufak not; ikinci başlık Halk Evleri kokuyor, değil mi? Hani "ayyaş"lardan birinin, ülke yangından yeni çıkmışken, en ücra köylere bile açtığı, sonrasında demokratik ilk seçimlerde iktidara gelen parti tarafından apar topar kapatılan canım Halk Evleri.....  





 

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder

 
Zirve100 Site istatistikleri
Zirve100 Sayac