MADDE 8- Yürütme yetkisi ve
görevi, Cumhurbaşkanı ve Bakanlar Kurulu tarafından, Anayasaya ve kanunlara
uygun olarak kullanılır ve yerine getirilir.
MADDE 77- (Değişik:
21/10/2007-5678/1 md.) Türkiye Büyük Millet Meclisinin seçimleri dört yılda bir
yapılır.
Meclis, bu süre dolmadan
seçimin yenilenmesine karar verebileceği gibi, Anayasada belirtilen şartlar
altında Cumhurbaşkanınca verilecek karara göre de seçimler yenilenir............. MADDE 79- ............... (Değişik: 21/10/2007-5678/2 md.) Anayasa değişikliklerine ilişkin kanunların halkoyuna sunulması, Cumhurbaşkanının halk tarafından seçilmesi işlemlerinin genel yönetim ve denetimi de milletvekili seçimlerinde uygulanan hükümlere göre olur.
C. Kanunların Cumhurbaşkanınca yayımlanması
MADDE 89- Cumhurbaşkanı, Türkiye
Büyük Millet Meclisince kabul edilen kanunları onbeş gün içinde yayımlar.
(Değişik: 3/10/2001-4709/29 md.) Yayımlanmasını kısmen veya tamamen uygun
bulmadığı kanunları, bir daha görüşülmek üzere, bu hususta gösterdiği gerekçe
ile birlikte aynı süre içinde, Türkiye Büyük Millet Meclisine geri gönderir.
Cumhurbaşkanınca kısmen uygun bulunmama durumunda, Türkiye Büyük Millet Meclisi
sadece uygun bulunmayan maddeleri görüşebilir. Bütçe kanunları bu hükme tâbi
değildir.
Türkiye Büyük Millet Meclisi, geri gönderilen kanunu aynen kabul ederse,
kanun Cumhurbaşkanınca yayımlanır; Meclis, geri gönderilen kanunda yeni bir
değişiklik yaparsa, Cumhurbaşkanı değiştirilen kanunu tekrar Meclise geri
gönderebilir.
Anayasa değişikliklerine ilişkin hükümler saklıdır.
Madde 91- ............................. Sıkıyönetim ve olağanüstü hallerde, Cumhurbaşkanının Başkanlığında toplanan
Bakanlar Kurulunun kanun hükmünde kararname çıkarmasına ilişkin hükümler
saklıdır.
MADDE 92- ........................ Türkiye Büyük Millet Meclisi tatilde veya ara vermede iken ülkenin ani bir
silahlı saldırıya uğraması ve bu sebeple silahlı kuvvet kullanılmasına derhal
karar verilmesinin kaçınılmaz olması halinde Cumhurbaşkanı da, Türk Silahlı
Kuvvetlerinin kullanılmasına karar verebilir.
MADDE 93- ................. Meclis, bir yasama yılında en çok üç ay tatil yapabilir; ara verme veya
tatil sırasında, doğrudan doğruya veya Bakanlar Kurulunun istemi üzerine,
Cumhurbaşkanınca toplantıya çağrılır.
I. Cumhurbaşkanı
A. Nitelikleri ve tarafsızlığı
MADDE 101- (Değişik: 21/10/2007-5678/4 md.)
Cumhurbaşkanı, kırk yaşını doldurmuş ve yüksek öğrenim yapmış Türkiye Büyük
Millet Meclisi üyeleri veya bu niteliklere ve milletvekili seçilme yeterliğine
sahip Türk vatandaşları arasından, halk tarafından seçilir.
Cumhurbaşkanının görev süresi beş yıldır. Bir kimse en fazla iki defa Cumhurbaşkanı
seçilebilir.
Cumhurbaşkanlığına Türkiye Büyük Millet Meclisi üyeleri içinden veya Meclis
dışından aday gösterilebilmesi yirmi milletvekilinin yazılı teklifi ile
mümkündür. Ayrıca, en son yapılan milletvekili genel seçimlerinde geçerli oylar
toplamı birlikte hesaplandığında yüzde onu geçen siyasî partiler ortak aday
gösterebilir.
Cumhurbaşkanı seçilenin, varsa partisi ile ilişiği kesilir ve Türkiye Büyük
Millet Meclisi üyeliği sona erer.
B. Seçimi
MADDE 102- (Değişik: 21/10/2007-5678/5 md.)
Cumhurbaşkanı seçimi, Cumhurbaşkanının görev süresinin dolmasından önceki
altmış gün içinde; makamın herhangi bir sebeple boşalması halinde ise boşalmayı
takip eden altmış gün içinde tamamlanır.
Genel oyla yapılacak seçimde, geçerli oyların salt çoğunluğunu alan aday
Cumhurbaşkanı seçilmiş olur. İlk oylamada bu çoğunluk sağlanamazsa, bu oylamayı
izleyen ikinci pazar günü ikinci oylama yapılır. Bu oylamaya, ilk oylamada en
çok oy almış bulunan iki aday katılır ve geçerli oyların çoğunluğunu alan aday
Cumhurbaşkanı seçilmiş olur.
İkinci oylamaya katılmaya hak kazanan adaylardan birinin ölümü veya seçilme
yeterliğini kaybetmesi halinde; ikinci oylama, boşalan adaylığın birinci
oylamadaki sıraya göre ikame edilmesi suretiyle yapılır. İkinci oylamaya tek
adayın kalması halinde, bu oylama referandum şeklinde yapılır. Aday, geçerli
oyların çoğunluğunu aldığı takdirde Cumhurbaşkanı seçilmiş olur.
Cumhurbaşkanı göreve başlayıncaya kadar görev süresi dolan Cumhurbaşkanının
görevi devam eder.
Cumhurbaşkanlığı seçimine ilişkin usûl ve esaslar kanunla düzenlenir.
C. And içmesi
MADDE 103- Cumhurbaşkanı, görevine
başlarken Türkiye Büyük Millet Meclisi önünde aşağıdaki şekilde andiçer:
“Cumhurbaşkanı sıfatıyla, Devletin varlığı ve bağımsızlığını, vatanın ve
milletin bölünmez bütünlüğünü, milletin kayıtsız ve şartsız egemenliğini
koruyacağıma, Anayasaya, hukukun üstünlüğüne, demokrasiye, Atatürk ilke ve
inkılâplarına ve lâik Cumhuriyet ilkesine bağlı kalacağıma, milletin huzur ve
refahı, millî dayanışma ve adalet anlayışı içinde herkesin insan haklarından ve
temel hürriyetlerinden yararlanması ülküsünden ayrılmayacağıma, Türkiye
Cumhuriyetinin şan ve şerefini korumak, yüceltmek ve üzerime aldığım görevi
tarafsızlıkla yerine getirmek için bütün gücümle çalışacağıma Büyük Türk
Milleti ve tarih huzurunda, namusum ve şerefim üzerine and içerim.”
D. Görev ve yetkileri
MADDE 104 - Cumhurbaşkanı Devletin
başıdır. Bu sıfatla Türkiye Cumhuriyetini ve Türk Milletinin birliğini temsil
eder; Anayasanın uygulanmasını, Devlet organlarının düzenli ve uyumlu
çalışmasını gözetir.
Bu amaçlarla
Anayasanın ilgili maddelerinde gösterilen şartlara uyarak yapacağı görev ve
kullanacağı yetkiler şunlardır:
a) Yasama ile
ilgili olanlar:
Gerekli gördüğü
takdirde, yasama yılının ilk günü Türkiye Büyük Millet Meclisinde açılış
konuşmasını yapmak,
Türkiye Büyük
Millet Meclisini gerektiğinde toplantıya çağırmak,
Kanunları
yayımlamak,
Kanunları tekrar
görüşülmek üzere Türkiye Büyük Millet Meclisine geri göndermek,
Anayasa
değişikliklerine ilişkin kanunları gerekli gördüğü takdirde halkoyuna sunmak,
Kanunların, kanun
hükmündeki kararnamelerin, Türkiye Büyük Millet Meclisi İçtüzüğünün, tümünün
veya belirli hükümlerinin Anayasaya şekil veya esas bakımından aykırı oldukları
gerekçesi ile Anayasa Mahkemesinde iptal davası açmak,
Türkiye Büyük
Millet Meclisi seçimlerinin yenilenmesine karar vermek,
b) Yürütme
alanına ilişkin olanlar:
Başbakanı atamak
ve istifasını kabul etmek,
Başbakanın
teklifi üzerine bakanları atamak ve görevlerine son vermek,
Gerekli gördüğü
hallerde Bakanlar Kuruluna başkanlık etmek veya Bakanlar Kurulunu başkanlığı
altında toplantıya çağırmak,
Yabancı
devletlere Türk Devletinin temsilcilerini göndermek, Türkiye Cumhuriyetine
gönderilecek yabancı devlet temsilcilerini kabul etmek,
Milletlerarası
andlaşmaları onaylamak ve yayımlamak,
Türkiye Büyük
Millet Meclisi adına Türk Silahlı Kuvvetlerinin Başkomutanlığını temsil etmek,
Türk Silahlı
Kuvvetlerinin kullanılmasına karar vermek,
Genelkurmay
Başkanını atamak,
Millî Güvenlik
Kurulunu toplantıya çağırmak,
Millî Güvenlik
Kuruluna Başkanlık etmek,
Başkanlığında
toplanan Bakanlar Kurulu kararıyla sıkıyönetim veya olağanüstü hal ilân etmek
ve kanun hükmünde kararname çıkarmak,
Kararnameleri
imzalamak,
Sürekli hastalık,
sakatlık ve kocama sebebi ile belirli kişilerin cezalarını hafifletmek veya
kaldırmak,
Devlet Denetleme
Kurulunun üyelerini ve Başkanını atamak,
Devlet Denetleme
Kuruluna inceleme, araştırma ve denetleme yaptırtmak,
Yükseköğretim
Kurulu üyelerini seçmek,
Üniversite
rektörlerini seçmek,
c) Yargı ile ilgili olanlar:
Anayasa Mahkemesi üyelerini, Danıştay üyelerinin dörtte birini, Yargıtay
Cumhuriyet Başsavcısı ve Yargıtay Cumhuriyet Başsavcıvekilini, Askerî Yargıtay
üyelerini, Askerî Yüksek İdare Mahkemesi üyelerini, Hâkimler ve Savcılar Yüksek
Kurulu üyelerini seçmek.
Cumhurbaşkanı, ayrıca Anayasada ve kanunlarda verilen seçme ve atama
görevleri ile diğer görevleri yerine getirir ve yetkileri kullanır.
E. Sorumluluk ve
sorumsuzluk hali
MADDE 105- Cumhurbaşkanının,
Anayasa ve diğer kanunlarda Başbakan ve ilgili bakanın imzalarına gerek
olmaksızın tek başına yapabileceği belirtilen işlemleri dışındaki bütün
kararları, Başbakan ve ilgili bakanlarca imzalanır; bu kararlardan Başbakan ve
ilgili bakan sorumludur.
Cumhurbaşkanının resen imzaladığı kararlar ve emirler aleyhine Anayasa
Mahkemesi dahil, yargı mercilerine başvurulamaz.
Cumhurbaşkanı, vatana ihanetten dolayı, Türkiye Büyük Millet Meclisi üye
tamsayısının en az üçte birinin teklifi üzerine, üye tamsayısının en az dörtte
üçünün vereceği kararla suçlandırılır.
F. Cumhurbaşkanına vekillik etme
MADDE 106- Cumhurbaşkanının hastalık ve yurt dışına çıkma gibi
sebeplerle geçici olarak görevinden ayrılması hallerinde, görevine dönmesine
kadar, ölüm, çekilme veya başka bir sebeple Cumhurbaşkanlığı makamının
boşalması halinde de yenisi seçilinceye kadar, Türkiye Büyük Millet Meclisi
Başkanı Cumhurbaşkanlığına vekillik eder ve Cumhurbaşkanına ait yetkileri
kullanır
Adayların sahip olmaları gereken özelliklerden ziyade, seçilmeleri durumunda "tarafsız" olma ilkesine uyma zorunlulukları da önemli. Adı geçen adaylardan ikisi, cumhurbaşkanı seçilmesi durumunda gerçekten "tarafsız" olabilecekler mi? Bir tanesi kendisine oy vermeyenleri, diğeriyse vatandaşı olduğu devleti "yok" saymakta. Kalan adayınsa tarafsızlık anlamında ne yapacağı konusunda fikrim yok ama en azından diğerlerine göre daha "makul" kabul edilebilir ...?
Hele ki edilecek yemin.... Adaylardan ikisinin, bugüne kadarki eylem ve söylemleri Madde 103'teki içerikte bir yemini canı gönülden etmelerini bence inandırıcı kılmıyor, kılmayacak da (gerçi milletvekili yeminleri de üç aşağı beş yukarı bu içerikteydi, yeminlerine sadık kaldılar mı sizce ya da hedefleri bu yemini gerçekleştirmeye yönelik mi?). Üçüncü adayınsa durumu tartışmalı, düşündürücü, bilemiyorum, tanımıyorum......
Tabii herkesin fikri kendine, bana sorarsanız gönlümde yatan aslan çok ama çok farklı biri. Kim mi??
O bir KADIN.
O bir ANNE.
O bir HUKUKÇU.
O bir GENÇ (maalesef 40 yaş sınırına takılıyor ama Anayasa'yı bir kez delmekten birşeycik olmaz değil mi? Hem ne ki Anayasa, topla çoğunluğu, değiştir.....)
O bir YEMİN MERAKLISI, BAYRAK DELİSİ.
O bir SIRADAN VATANDAŞ.
O bir ÜN'SÜZ.
O işte BEEEENNNN .
Gururla, adaylığımın kabulünü rica ediyorum ve 20 vekilimizden beni aday göstermelerini bekliyorum.
Şaka bir yana. Bu ülkede, bu coğrafyada, böylesine karmaşık bir dönemde cumhurbaşkanlığına aday olmak/olabilmek ve seçilmek durumunda yaşanacaklar hakikaten çok düşündürücü. Zamanla göreceğiz, ama işin özü şu ki ben, artık gerçek olduğuna inanmaya başladığım BOP'un bir parçası olmayacağım. Aklıma yatmayan hiçbir adaya, ne gerekçeyle olursa olsun oy vermeyeceğim.
Gönlümdeki asıl cumhurbaşkanı, yukarıdaki yemini kürsüden bangır bangır bağırarak, içinden hissederek ve gerekirse son nefesinde bile ettiği yemine sadık kalarak okuyacak ve uygulayacak bir babayiğittir..... Bilmem anlatabildim mi?
Evet ama söyler misiniz hangi Cumhurbaşkanı saygığınız yetkileri kullandı? CHP nin adayı Amerika'nın bu günler için yetiştirdiği adını sanını ayarladığı sonra da elinde kukla edeceği robot bir işim. CHP bir islam partisi midir* yakıştı mı bu aday? Tayyip'ten bir farkı yok bence. Neyse hayırlı olsun veya dediğiniz gibi siz aday olun. 1 oyunuzu hazır görün. :))))
YanıtlaSilValla bugüne kadar fark etmediğimiz onca yetkiyi fark etmeye az kaldı o zaman. Seçilecek kişi, "babasının malı gibi" kullanacaktır yetkileri, hatta genel seçimlerden sonra anayasayı değiştirirlerde daha da fazlasını, bence ok yaydan çıktı, bir an evvel saplansın, bitsin bu işkence..... Dediğim gibi BOP'a iyice inanmaya başladım, "iyiniyetli" düşüncelerim yok, bu yüzden de oy kullanmayı düşünmüyorum, yerel seçimlerde "elim kırılsın" diyerek oy vermiştim, bunu tekrarlamayacağım. Desteğiniz için canı gönülden teşekkür ediyorum :)
Sil